Cili Jeruk Rangup

Oleh:

hehe..baru ada kesempatan nak share cili jeruk yang rangup dan tahan lama…

resepi cili jeruk tahan lama :
-basuh dulu cili sblm potong
-potong cili (ikut suka nak potong mcmne pun)
-rendam dgn KAPUR dan garam kasar dan air (pastikan larutkn dulu kapur dgn air)..saya haritu rendam dlm stgh jam je..rendam lg lama pn blh (sejam)
-basuh dan toskan
-gula,cuka dan garam (ikut pada byk cili ye..kena agak2)
-masuk kan cuka,cili,tabur gula dan garam dekat atas je..
-masuk dlm bekas kedap udara
-simpan dlm peti
*KAPUR sy letak byk sket..ini lah tips nk bg rangup
*masukkan cuka stgh paras cili..gula dan garam tabur dekat atas je..gaul bg sebati je (sy sekali gaul je..dekat2 nk makan gaul lg skli)
*biasanya cili jeruk hari ke-2 dah boleh mkn..
*saya ingt msa bwk blik asrama thn smpai 2 minggu (xde peti) masih rangup lg cili jeruk dan ok..letak dlm peti in shaa allah lg lama thn..
*garam kasar

*ingat pakai sarung tgn ye..saya aritu xpkai..jd pijar tgn..sy share kn tips xbg pijar tgn skli ye 🙂
-rendam tgn dlm air garam (buh garam kasar byk dlm air)..masa rndam mmg tgn akn pnas..thn je dulu..sy rendm dlm 15mnt-stgh jam..
-lalukan tgn bwh air paip (dlm 5mnt)
-sapukan tgn dgn soda bikarbonat shngga kering baru basuh tgn tau..

#silakanshare

kredit resepi kepada ‎E-fa Zainuddin‎ via Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)

Leave your vote

Jom share artikel ini jika bermanfaat

Tentang penulis

Photo of author
Resepi.My

Tinggalkan komen di sini

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.