Cili Jeruk Rangup

hehe..baru ada kesempatan nak share cili jeruk yang rangup dan tahan lama…

resepi cili jeruk tahan lama :
-basuh dulu cili sblm potong
-potong cili (ikut suka nak potong mcmne pun)
-rendam dgn KAPUR dan garam kasar dan air (pastikan larutkn dulu kapur dgn air)..saya haritu rendam dlm stgh jam je..rendam lg lama pn blh (sejam)
-basuh dan toskan
-gula,cuka dan garam (ikut pada byk cili ye..kena agak2)
-masuk kan cuka,cili,tabur gula dan garam dekat atas je..
-masuk dlm bekas kedap udara
-simpan dlm peti
*KAPUR sy letak byk sket..ini lah tips nk bg rangup
*masukkan cuka stgh paras cili..gula dan garam tabur dekat atas je..gaul bg sebati je (sy sekali gaul je..dekat2 nk makan gaul lg skli)
*biasanya cili jeruk hari ke-2 dah boleh mkn..
*saya ingt msa bwk blik asrama thn smpai 2 minggu (xde peti) masih rangup lg cili jeruk dan ok..letak dlm peti in shaa allah lg lama thn..
*garam kasar

*ingat pakai sarung tgn ye..saya aritu xpkai..jd pijar tgn..sy share kn tips xbg pijar tgn skli ye 🙂
-rendam tgn dlm air garam (buh garam kasar byk dlm air)..masa rndam mmg tgn akn pnas..thn je dulu..sy rendm dlm 15mnt-stgh jam..
-lalukan tgn bwh air paip (dlm 5mnt)
-sapukan tgn dgn soda bikarbonat shngga kering baru basuh tgn tau..

#silakanshare

kredit resepi kepada ‎E-fa Zainuddin‎ via Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)